Slik jeg ser det: Troen som holder gjennom alt

-Midt i skiftende omstendigheter, krevende tider, og kriser som rammer vår verden, er det viktig å bare fortsette og fortsette med å gjøre det vi vet er rett. Les Anne Christiansens spalte i TB bladet for oktober.

Vår verden står stadig overfor enorme utfordringer, og det siste halvåret har ikke vært noe unntak. Den globale krisen som vår verden forsøker å komme seg igjennom aner ingen rekkevidden av, og ettervirkningene ser det ut til at vi må leve med i lang, lang tid fremover.

Nylig fikk vi også nyheten om den tragiske katastrofen i Beirut, med eksplosjonen i havneområdet som tok det allerede hardt rammede landet ut i enda en krise. Straks tikket meldingene inn fra en menighet midt i byen. De ba om forbønn. Deres egen kirkebygning, bygget med møysommelig arbeid, fikk store skader, men midt i egen nød var de ute i byen for å hjelpe så mange de kunne.

Guds menighet er et lys som skinner overalt der mørket ruger. Midt i konflikter, nød og kriser står Guds menighet som en kjærlighetens ambassadør og brobygger. Mot håp, tror menigheten med håp! Midt i tider som truer livsgrunnlag og vitner om nye, mulige sammenbrudd, står Guds menighet som en fast borg, med kraft til å løfte håpet om en vei videre.

Paulus skriver til Timoteus om hans oppriktige tro, som først bodde i hans mormor Lois, og i hans mor Eunike; helt fra barndommen av kjenner du de hellige skrifter, sier han. Timoteus vokste opp med jødisk mor og gresk far. Moren og mormoren nevnes spesielt, og ser ut til å ha vært de som på en særskilt måte våket over å gi troen videre. Hvor viktig at de tok denne oppgaven! Tidene var sikkert ikke enkle, men hjemmet deres var fylt av Guds ord og troen i neste generasjon fikk næring.

Midt i skiftende omstendigheter, krevende tider, og kriser som rammer vår verden, er det viktig å bare fortsette og fortsette med å gjøre det vi vet er rett! Det er rett å søke Guds rike først, det er rett å ta til seg av Guds Ord hver eneste dag, det er rett å søke Gud i bønn til alle tider, det er rett å holde fast på fellesskapet med alle de troende og ikke holde seg borte når menigheten samles, det er rett å gi tiende og hellige gaver inn i Guds rike av det vi eier som en forvaltning, det er rett å gå til nattverd og holde fast på brødsbrytelsen og minnes det mest sentrale i vår tro, det er rett å leve i tilgivelse og tilgi andre likesom vi selv er tilgitt, det er rett å gi evangeliet om Jesus videre til alle mennesker i vår verden, og det er rett å sende ut andre som satser fullt på gjøre det.

Det finnes en rekke ting det er viktig å holde fast på uansett tidene vi lever i. Slik overføres troen fra generasjon til generasjon, og vil fortsette å gjøre det, selv om tidene skifter og endringer finner sted som kan oppleves dypt utfordrende og fortvilende. Moses holdt ut som om han så den usynlige, vi oppfordres til å ha blikket festet på Jesus, troens opphavsmann og fullender, og gjennom alt vil denne troen ikke forvitre og forsvinne, men foredles og fornyes, styrkes og bygges.

 

Kilde: Troens Bevis bladet for oktober «Slik jeg ser det».

Motta et gratis abonnement på Troens Bevis bladet

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter