Barmhjertighet

-Barmhjertighet er et vakkert ord. Det har den største verdi. Selve ordet består av barm og hjerte. Barmhjertigheten hjelper og blir, skriver Sten Sørensen i Troens Bevis bladet for desember.

For en del år siden fikk en forretningsmann høre om en enke som ikke hadde råd til å betale husleien sin. Han syntes inderlig synd på henne og kontaktet noen venner og ba dem bli med på en spleis så de kunne betale husleien for henne. De fikk samlet inn to måneders husleie for henne, og han dro til leiligheten til enken for å gi henne pengene.

Han banket på, men fikk ikke noe svar. Det gjorde han både to og tre ganger, for han visste at hun var inne. Men han fikk ikke noe svar. Dermed kunne han ikke noe annet enn å dra hjem.

Et par dager senere så han henne i byen. Hun sto på fortauet og virket fortvilet. Forretningsmannen gikk bort til henne og sa: «Noen venner og jeg har funnet ut hvordan du har det. Vi vil gjerne hjelpe deg. Vi har samlet inn penger til husleie for to måneder. Jeg kom til huset ditt i forgårs for å overlevere pengene. Jeg banket på flere ganger, men fikk ikke noe svar.»

Kvinnen pustet dypt, la hånden på pannen og sa: «Å, jeg trodde det var huseieren som kom for å kaste meg ut.»

Er det ikke typisk når vi har det vondt. Vi tenker på det verste. Kanskje tror vi at Gud også er ute etter oss, for vi holder jo ikke mål. Vil Han hevne seg? Men den som banker på, er kanskje tvert imot barmhjertigheten, Guds godhet?

Barmhjertighet er et vakkert ord. Det har den største verdi. Selve ordet består av barm og hjerte. Det består av masse gode følelser.

Hele 177 bibelvers inneholder ordet barmhjertighet. Dermed viser Bibelen at det er et viktig ord.
Jesus sier i en av sine mest kjente taler: «Salig er de barmhjertige, for de skal få barmhjertighet.» Matt 5,7.

Man kan ikke trekke fram for mange bibelord, men Salme 103 inneholder barmhjertighet. Se versene 4 – 8 – 13. Klagesangene 3, 22- 23 sier det slik: «Det er Herrens miskunn at det ikke er ute med oss, for det er ikke slutt på Hans barmhjertighet. Den er ny hver morgen. Stor er Din trofasthet.»

Vi har noen fine ord i språket vårt: Sympati. Sympatien ser og sier: Jeg føler med deg. Barmhjertigheten sier: Jeg vil hjelpe.

Et annet fint ord er medlidenhet. Medlidenhet kan gråte, men deretter forlater den stedet. Barmhjertigheten hjelper og blir.

Den første menigheten praktiserte barmhjertighet. Se siste del av Apostlenes gjerninger kapittel 2. De delte på godene og ingen led nød. Det var et fellesskap som tok seg av hverandre.

Den moderne kirke kan komme med resolusjoner og fine ord. Den prøver å være politisk korrekt. Urkirken var ikke opptatt av å tekkes Romerriket. Det var ikke keiseren som var dens Herre, men Jesus Kristus! Ingen kunne motstå deres barmhjertighet.

«Vær derfor barmhjertige, slik deres Far også er barmhjertig.» Luk 6,36.

Velsignet advent og julehøytid!

 

Kilde: Troens Bevis bladet for desember 2020.

Motta et gratis abonnement på bladet

Støtt misjonsarbeidet ute i feltene.



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter