Siri Iversen: MIN SKY AV VITNER

-Vil du være i noens sky av vitner? Hvordan skal vi leve og prioritere i dag hvis vi skal bety noe for mennesker etter oss, spør Siri Iversen, pastor i Flekkerøya misjonsmenighet, som talte for første gang i Sarons Dal i sommer.

av Harald Mydland

Siri Iversen gikk rett på sak og leste HEBR 12:1-3, som innledning til sin sprudlende, og etter hvert meget gripende preken lørdag 10. juli.
-Hvis jeg skjønner disse versene riktig er det noen gode anbefalinger her, for hvordan vi skal legge av oss det som tynger, hvordan komme unna synden som så lett fester seg, og ikke minst; hvordan vi skal unngå å bli veldig trette og motløse.

-Vi har alle noe som tynger. Alle må til tider kjempe mot tretthet og motløshet. Hvis de ikke opplever dette er det enten fordi de ikke kjenner seg selv, eller at de lyver. Det fine med Bibelen er at den er ærlig på dette. Noen, særlig unge mennesker, drømmer om det «friksjonsfrie» livet, eller målet om det «friksjonsfrie» livet, forkynte Siri, og minnet om at heller ikke Jesus opplevde et problemfritt liv.

Livet er ikke friksjonsfritt
-Man drømmer om et liv der alt er på plass. Relasjonene er perfekt, jobben er bra, helsa er god, utdanningen er den riktige og kroppen er flott. Alt er bare deilig. Men saken er at det «friksjonsfrie» livet, det finnes ikke. Heller ikke livet med Jesus er «friksjonsfritt».

-De gode rådene vi fikk fra versene innledningsvis var at vi skulle tenke på og se på Jesus. Det er lurt å tenke på Jesus, fordi Han hadde det heller ikke «friksjonsfritt». Han hadde det på langt nær smertefritt. Han ble ikke behandlet rettferdig. Vårt liv er heller ikke rettferdig.

-Hva gjør vi når motløsheten, motgangen eller tvilen kommer? Ifølge Hebreerbrevet er grunnen til at vi skal legge av byrden og synden som så lett fanger oss, at vi er omgitt av en stor sky av vitner. Skyen av vitner er alle menneskene som har gått foran og har dødd i håpet til Jesus, og hvis liv fremdeles taler tro inn i mitt liv lenge etter sin død. Det er disse som er omtalt i hele Hebreerbrevets kapittel 11; mennesker som virkelig levde røffe liv.

Hvem er i din sky av vitner?
-Hvem er det du henter fram når motløsheten kommer eller tvilen gnager? Hvem er din motgift mot det som vil trekke deg ned? Jeg vil gjerne dele med dere min sky av vitner. De fleste i min sky av vitner er døde, men et par lever fremdeles.

-Den første i min sky av vitner er «Den forfulgte kirke.» Fremdeles over hele kloden er det tusenvis av mennesker som blir drept, fengslet og torturert på grunn av troen. Deres vitnesbyrd, tro og utholdenhet, gir perspektiv inn i mitt liv, fortsatte Siri og delte meget gripende vitnesbyrd om hva folk har måttet gå igjennom for sitt vitnesbyrd og tro på Jesus.

-Den andre jeg vil nevne er Sina Saltbones. Hun er veldig syk. Ekteskapet gikk i stykker. Men hun er utrettelig i sin Jesus-etterfølgelse. Hun taler tro inn i mitt liv. En gang jeg besøkte henne var det litt rotete på kjøkkenet og i stua. Hun gjorde et valg før jeg kom på besøk: «Skal jeg rydde eller skal jeg be?» Hun valgte å be. Hun hadde ligget på teppet på golvet og bedt for meg.

-To ganger i mitt liv har jeg vært nede for telling. Den ene ganger var troen som en vegg. Så kommer Sina. Hun var så dårlig at hun måtte få en annen til å kjøre seg. Hun kom for å si: «Jeg ba for deg at din tro ikke skulle svikte!», fortalte Siri, og delte gripende vitnesbyrd om Guds godhet og helbredende kraft midt i menneskelig sett håpløse situasjoner.

Dama som gav sparepengene sine til Gud
-Den tredje i min sky av vitner er en avdød dame jeg ikke vet navnet på. Hun var gammel og bodde på et lite loft i Oslo på 1930-tallet. Hun bad mye og ble en dag minnet om å gi alle sparepengene sine til Betlehem Misjonsmenighet. Hun hadde ingen pensjon. Dette var alt hun hadde å leve for.

-Pastoren hadde bedt til Gud om penger for å kalle en evangelist, og gitt Gud en frist. Totalt oppgitt på sitt kontor, da pengene uteble, kommer en liten gutt tuslende. Han var bud for denne dama. Gutten overrakte en konvolutt med nøyaktig den sum penger pastoren hadde bedt om.

-Predikanten var Frank Mangs. Han kom til Oslo og ble redskap for en gjennomgripende vekkelse Oslo vel knapt har sett maken til, verken før eller senere. Folk ble frelst i hopetall. Men vekkelsen begynte med dama som ingen vet navnet på, men som gav alt hun hadde.

Mennesker med et vitnesbyrd om Guds godhet og trofasthet
-Jeg trenger slike mennesker i min sky av vitner for å bli minnet om at Gud jobber i det skjulte. Han bruker dem som ingen ser. Jeg tror at vi har et ansvar for å «møblere» vår sky av vitner. Hvem er i din sky av vitner? Jeg vet at Bibelens Ord er det viktigste, men i kveld vil jeg gjerne løfte fram skyen av vitner, understrekte Siri.

-Når du «møblerer» din sky av vitner: Husk å hent fram mennesker som har et vitnesbyrd om Guds godhet og trofasthet, og ikke sin egen fortreffelighet. Men ikke la deg lure! Det er veldig fort å tenke at «alle andre fikser det!» Familielivet, kristenlivet og ekteskapslivet. Men slik er det ikke.

-Nå er jeg veldig heldig når det kommer til skyen av vitner, fordi at de som trer sterkest fram i min sky, er mine nærmeste, mine egne foreldre. Det er et veldig stort privilegium. Mamma og pappa har alltid levd intenst for Jesus. 5 år etter hans død, taler ennå pappas tro og etterfølgelse inn i mitt liv. Mamma lever fremdeles og er 80 år.

-Det er ikke alle som har hatt den samme erfaringen og vært så heldig som meg, men min bønn er at Herren skal minne deg på noen som kan inngå i din sky av vitner, sa Siri, som til sist gav alle som hørte på en meget aktuell utfordring:

-Vil du være i noens sky av vitner? Hvordan skal vi leve og prioritere i dag hvis vi skal bety noe for mennesker etter oss? Hvilke fotavtrykk skal jeg sette, slik at jeg kan bli med i noens sky av vitner, avsluttet Siri Iversen, og ba en gripende takkebønn til Gud for Sarons Dal og Aril Edvardsens minne.

 

Møtene under Stevnet 3.-18. juli blir streamet live  kl 11 og kl 19 over Troens Bevis sin Facebook side og på nett.

Se talen her

Se hele Stevneprogrammet her

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter