Evangeliet er en kjærlighetshistorie

Hva var det som lokket deg til Jesus? Og hva er det attraktive ved evangeliet, spør Rune Edvardsen.

Det rår en åndelig digital krig i verden i dag som angår ditt liv, og du vet faktisk ikke om det. De som rammes verst er de voksne.
Sosiale media er blitt et våpen, hevder forsker Arild Bergh på forskning.no. Mekanismene i sosiale media sørger for at bevisst villedende informasjon, gjentas, støttes, deles og spres av vanlige brukere, som selv ikke vet at de sprer desinformasjon. De som står bak kan bare lene seg tilbake, og observere kaoset og forvirringen de har skapt, sier Bergh.
Folk forsker i dag på at vi blir lurt, men det er ingen som ønsker å innrømme det. Det fins amerikanske pastorer som ikke lenger orker å stå i tjeneste, fordi det er så mange fløyer i kirken i dag at det klare evangeliske budskapet nesten ikke blir synlig.
Halvparten av amerikanske menigheter har problemer fordi de er fulle av partier. La oss passe oss slik at vi ikke mister fokus på det som er vår viktigste oppgave i verden, nemlig budskapet om Jesus som verdens frelser.
Hva var det som lokket deg til Jesus? Han tok imot meg akkurat slik jeg er. Hos Ham kan jeg være svak, gjøre feil og endog synde. Men Jesus sier at Han tok den straffen og er vår hyrde. Dette er det attraktive med evangeliet.
Guds rike flyttet inn i oss da vi ble frelst. Vi ble fylt med Guds kjærlighet, kraft og nåde. Jesu disipler diskuterte også noen ganger, men de ble preget av Jesus, og Hans sterke fokus på den oppgaven Han kom for å gjennomføre.
Guds rettferdighet betyr at vi har kommet inn i livssamfunn med Gud. Hvordan får vi tak i den? Jo, bare ved tro alene. Folk trenger å høre det enkle kjernebudskapet. Det som drar oss til Jesus er kjærligheten og nåden.
Evangeliet er en kjærlighetshistorie. Jesu død på korset var ikke bare for rettferdiggjørelsen. Den var også for vår helliggjørelse. Helliggjørelsen bygges når vi ser opp på Jesus og det Han har gjort for oss.
Uansett hvem vi er eller hva vi har gjort, så holder kjærlighetsbudskapet om at Jesus døde for oss. Hans kjærlighet er også for de mange som i dag kanskje oppfattes som motstandere av evangeliet.

Kilde: Troens Bevis bladet for august 2021.

Bli inspirert hver måned av ferske oppdateringer fra misjonsfeltene og inspirerende historie.
Motta ett gratis abonnement på Troens Bevis bladet.

 

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter