Tilbakeblikk som gir framtidstro

Et tilbakeblikk på misjonsvirksomheten til Troens Bevis gir ny fremtidstro, skriver Arnfinn Clementsen.

Jeg sitter og skal skrive en ny artikkel til bladet Troens Bevis, «Slik jeg ser det». Så begynner jeg å tenke tilbake på alt det Sarons Dal og Troens Bevis har betydd for så ufattelig mange mennesker i så mange land – og for meg personlig – gjennom så mange tiår. Det er ca. 60 år siden den unge og «nyfrelste» evangelisten; Aril Edvardsen opplevde at Gud ga ham visjonen for dette verdensvide arbeidet. Hvilken utrolig historie, og helt sann!

Dokumentaren «Himmelen revner», fascinerer meg. Nylig var jeg inne på YouTube og så på nytt Erling Borgens dokumentar om Aril Edvardsen og Troens Bevis. Igjen ble jeg inspirert av hvordan Gud brukte Aril til å bryte grenser og gå nye veier. Jeg tror ikke på å «mimre» og ha blikket i bakspeilet, men jeg kjenner det er fruktbart og trosinspirerende å tenke tilbake og huske med takknemlighet hva Gud har gjort. Det blir tilbakeblikk med framtidstro!

Et nytt sommerstevne i Sarons Dal er over. For meg er det kanskje første gang siden starten på 70-tallet at jeg ikke var på stevnet. Det passet ikke i år, men jeg gleder meg over gode rapporter. Dette arbeidet har ikke stanset opp. Denne visjonen lever. Når gründeren, Aril Edvardsen, gikk hjem til Herren i 2008, hadde Gud en plan for arbeidet videre. Vi savner Aril, men Rune Edvardsen og teamet har tatt nye skritt og gått videre i tro. Min bønn er ikke at det som var skal komme igjen, men vi lar oss tenne av fortidens seire til å tro Gud for det han gjør i dag og i framtiden!

I vår gjestebok har Liss-Bente og jeg et kjært minne. Bare tre uker før Aril Edvardsen døde hadde vi et hyggelig besøk i vårt hjem. Det var Kari og Aril, sammen med Anne-Marie og Bjørn (Bergmann). Da ante vi ikke at det var siste gang vi så Aril i denne verden. Han skriver i gjesteboken det som kanskje var hans favorittvers i Bibelen: «Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja, til evig tid» (Hebr. 13:)8). Da er vi ved poenget. Mannen som gikk ved Gennesaretsjøen og tilga synd og helbredet de syke, er den samme – og han gjør det samme i dag!

«Det eneste som er konstant er at alt forandres». Dette var overskriften på en artikkel i en kjent avis for noe år siden. Forandring er en del av det å leve og være menneske. Frykt for forandring fører til stagnasjon. Men det kristne livet og arbeidet i Guds rike handler både om å ta vare på det som ikke skal forandres, og samtidig leve i forandring. Visjonen Gud ga Aril Edvardsen lever! Metoder kan forandres, nye generasjoner vokser fram, en visjonen lever og gir stadig kraft og seier!

Jeg husker mye godt fra stevnene i Sarons Dal. Brannen for evangelisering og misjon. Enhet og kjærlighet til hverandre uansett kirkesamfunn eller type menighet. Lovsangen og begeistringen som nesten sprengte taket i den store møtehallen. Løftet om at Den Hellige Ånd skal utøses over alle mennesker før Jesus kommer tilbake. Profetiene om en ny dag over Norge, Skandinavia og Europa. Kjærligheten og nøden for syndere, syke og mennesker i nød.

Jeg sitter og skriver og lar meg på nytt inspirere. Jeg lener meg ikke nostalgisk tilbake, men til Troens Bevis og til oss alle vil jeg si:
Visjonen lever, Jesus er den samme, og nye og større seire venter!

Pastor og forfatter Arnfinn Clementsen.


Kilde: Troens Bevis bladet for august 2021.

Bli inspirert hver måned av ferske oppdateringer fra misjonsfeltene og oppmuntrende historier.
Motta et gratis abonnement på Troens Bevis bladet.

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter