Sannheten Hari aldri hadde hørt

I 40 år hadde Hari opplevd diskriminering. Født inn i en lavere kaste, var Hari en av de urørlige. Men så møtte han en kristen familie.

Jeg heter Hari Malay (40) og kommer fra en lavkaste familie. Det var store kastediskrimineringer i samfunnet jeg vokste opp i. Vi ble behandlet med hat og uvitenhet. Folk betegner oss som urørlige (untouchables).

Når vi går til en offentlig vannkran for å hente vann, tømmer folk gjerne ut sitt eget vann da de ikke vil røre ved noe vi har vært i kontakt med. Samfunnet ydmyket oss alltid, og vi fikk ikke komme inn i husene og spise. Når vi gjorde arbeid for andre, fikk vi alltid servert maten ute, og vi ble aldri invitert inn.

En dag bestemte jeg meg for lete etter arbeid i en annen landsby. Der fikk jeg jobb med å lage sko. Da jeg var ferdig for dagen, inviterte eieren meg inn på kjøkkenet til familien sin for å gi meg mat. Jeg ble både overrasket og nervøs. Etterpå spurt eieren meg hvorfor jeg var så urolig, og jeg fortalte at jeg tilhører en lavere kaste, og at jeg aldri hadde vært I ett hjem til noen fra de høyer kastene. Da svarte han at det var ikke noe problem for hans familie.

Over tid ble vi bedre kjent.

Han fortalte at han var en kristen og fulgte Jesus, som lærte dem å behandle alle med respekt og kjærlighet. Han forklarte at kastesystemet er menneskeskapt. Han sa videre at det finnes bare to kaster, mann og kvinne, og at Gud skapte dem begge og at Han har aldri diskriminert sin egen skapelse, så vi er alle like for Gud.

Jeg følte meg veldig glad over å bli behandlet med verdighet. Jeg ble tiltrukket av den kristne kulturen, og han delte evangeliet med meg. Etterhvert forstod jeg at Jesus Kristus er den eneste Gud som elsker oss og bryr seg om oss, og at Han døde for å gi oss evig liv, slik at vi bør akseptere Kristus som vår personlige frelser.

  “Kanskje Jesus ville svare på mine bønner også, selv om jeg var født inn i en lav kaste.”

Jeg begynte å bli med i kirken, og jeg så mennesker fra forskjellige kaster, kulturer og klasser som viet seg til Gud sammen. Det var ingen diskriminering og hat blant de troende, men alle snakket med respekt til hverandre. Da tenkte jeg at kanskje Jesus ville svare på mine bønner også, selv om jeg var født inn i en lav kaste. Nå har jeg fått en ny familie i kirken. Gud ga meg en familie med andre troende som er der for hverandre.

Kilde:  Troens Bevis bladet for november 2021.

Les trosinspirerende historier og siste nytt fra misjonsfeltene.
Få Troens Bevis bladet gratis i postkassen hver måned.

Vær med og støtt misjon
Da får enda flere som Hari oppleve Guds kjærlighet.



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter