Egil Svartdahl: Ta imot velsignelsen

Hva betyr det å ta imot Guds velsignelse? Les Egil Svartdahls tale fra fjorårets Sommerstevenet i Sarons Dal. Han er også en av talerne under årets kommende Stevne i juli.

-Bibelen sier at vi skal se Guds ansikt, være bevisst at Han er nær og at Han er her. Det er å leve innfor Hans ansikt! Hvis du vil se Guds ansikt finner du det først og fremst i Jesus Kristus, sier Egil Svartdahl.

Sarons Dal-veteran, Egil Svartdahl, nær og personlig god venn og støttespiller for Rune Edvardsen, tok utgangspunkt i den Aronittiske velsignelsen, i sin mektige tale siste lørdagen i stevneuka.

-Denne velsignelsen er for alle, og kan benyttes også utenom Gudstjenesten, begynte Egil. Han fortalte at han hjemme praktiserte det å velsigne de fem barna sine. De holdt hodet fram om morgenen før de forlot hjemmet, for at Egil skulle velsigne dem, for den kommende dagen.

Guds selvportrett
-Det er dette som jeg oppfatter som Guds selvportrett. At det er sånn Gud ser ut, og sånn Han vil at vi skal se Han, fortsatte Egil, og leste velsignelsen slik den framgår av 4Mos 6:24-26: «Herren velsigne deg og bevare deg! Herren la Sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig. Herren løfte Sitt ansikt mot deg, og gi deg fred!»

-Nå er det snart tre år siden vi startet: «Plussord» på Instagram og Facebook. 23. juli har vi gjort dette 1000 dager på rad. Vi har 60 000 faste følgere, nærmere 20 millioner visninger og 150 00 delinger. Hver dag har vi lyst velsignelsen. Det er så mange som gruer seg til dagen, så mange som lurer på om de orker å stå opp.

-Derfor ville vi hver dag tegne et stort smilefjes på himmelen, slik at de skulle vite at «Herrens ansikt lyser over meg også denne dagen». Når noen gir det store, og noen ganger ubegripelige et ansikt, kommer det nært, og så blir det personlig. Vi klarer kanskje ikke å fange det store bildet, men når noen gir det et ansikt, blir det nært og personlig, poengterte Egil.

Gud er alltid nær
-Ordet om Gud kan også bli store ord og store tanker, og kanskje upersonlig. Men når Gud får et ansikt, er det som at Han kommer nær. Da blir det personlig. Moses ba om at Guds nærvær måtte bli med, da han ble bedt om å føre Israels folk inn i det lovede land. Moses ville heller være i det fremmede landet med Gud, enn i det lovede land uten Ham.

-Moses ville se Guds ansikt, Hans herlighet, beviset på at Gud var nær, og at Han var med. Men Gud sa at ingen kan se Hans ansikt å leve. 2Mos 33:20. Moses fikk derfor se Gud bakfra da Han gikk forbi.

-Det samme har du gjort. Du så Ham ikke i øyeblikket, i den og den situasjonen. Men så gikk det noen år. Så tenkte du: «Du var der, Gud!» Jeg så deg ikke da, men jeg ser og forstår det nå. Du var der! Bibelen sier at vi skal se Hans ansikt, være bevisst at Han er nær og at Han er her. Det er å leve innfor Hans ansikt! Å søke Hans ansikt er å søke Gud selv.

Jeg ville bare høre stemmen din
-En dag ringte Fredrik, en av sønnene mine, og jeg tenkte: Ja, hva trenger de nå? Fredrik satt på en kafe i Oslo og hadde fri fra jobben. Så sier han: «Jeg ville så gjerne høre stemmen din!» En gammel gubbe blir grinete av å høre sånn, innrømmet Egil.

-For noen blir bønnelivet bare det å be om en gave eller en tjeneste. Men bønnelivet blir så smalt! Noen ganger trenger vi å si: «Jeg vil bare være i din nærhet! Jeg trenger ingenting. Du trenger ikke å si noen ting. Jeg behøver ikke en gang føle noen ting. Jeg vil bare være».

-Jeg trenger vissheten i livet mitt at Du er nær, og at Du er her! Jeg vil søke deg for din egen skyld. Det er vanskelig å leve i bevisstheten av Hans nærvær, når Gud er usynlig. Ikke rart at vi tviler fra tid til annen.

Gud har vist Sitt ansikt til oss
-En dag fikk vi se Guds ansikt! Ordet ble menneske og Gud kom til oss gjennom Jesus som Immanuel, Gud med oss. Plutselig fikk vi se Hans ansikt. Hvis du lurer på om Gud er nær, skal du se Jesus Kristus i krybba i Betlehem. Da vet du at Han holder hva Han lover.

-Han har vist seg for oss alle på en udiskutabel måte. Hvis du vil se Guds herlighet, ser du den først og fremst i Jesus Kristus. Gud pakket alle mindre gaver inn i én stor gave. Hvis du lurer på om du er velsignet; se hvem Jesus er og hva Gud har gitt deg i Ham, framholdt Egil, og siterte Efeserne 1:3: «Velsignet er Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, Han som i Kristus har velsignet oss med all Åndens velsignelse i himmelen».

-Nyere forskning hevder at vi har 21 ulike ansiktsuttrykk for ulike følelser, reaksjoner og hensikter. De som har modellert vårt Gudsbilde fra vi var små, kan hjelpe oss, hvis de har formidlet bildet av Gud på en troverdig måte. Andre ganger kan vi ha en ryddejobb når disse bildene ikke passer med det bildet vi ser av Gud gjennom Jesus. Dette er det sanne Gudsbilde!

-Gud har et velsignende ansikt. Han vil deg vel. Hans ansikt lyser over oss og er oss nådig. Han løfter Sitt ansikt mot oss og gir oss fred, sa Egil Svartdahl avslutningsvis, i en tale som grep mange stevnefolks hjerter.

Troens Bevis bladet for Januar 2023

Gi deg selv en gave og motta et gratis abonnement på Troens Bevis bladet.

Da får du inspirerende og trosstyrkende misjonshistorier og vitnesbyrd i postkassen hver måned!

 

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter