Tidligere muslim bringer legedom til en hel region

– Du vet aldri hvem Gud kaller. Det kunne være den neste Saulus, sier Karima som er tidligere muslim og nå leder et TV-program for kvinner i Nord-Afrika.

– Vi prøver å fornye sinnene deres slik at de kan ta imot de gode nyhetene som Gud har for dem, sier Karima om TV-programmet hun lager for Miracle Channel.

Den andre sesongen av programmet som blir laget for og av kvinner i Nord-Afrika gikk på luften i september. Disse programmene tar for seg identitetskrisen som kvinner i denne regionen må forholde seg til daglig. TV-serien tar for seg temaer som det ofte regnes som en skam å bringe frem i lyset, slik som vold i hjemmet, skilsmisse, utfordringene med å være eneforsørger, overgrep, okkulte handlinger, selvverd, ensomhet og selvtillit.

– Vi snakker også om hva Gud sier om seg selv i Bibelen, hvorfor Gud skapte oss, meningen med livet og hvordan Gud forholder seg til vår lidelse, forklarer Karima.

Skjulte problemer
Karima, som vokste opp i Algerie, kjenner regionen godt og forteller at dette er tema som det ikke blir pratet mye om i den nordafrikanske kulturen, selv ikke blant kristne kvinner.
Alle temaene baserer seg på vitnesbyrd fra virkeligheten der kvinner fra Tunisia, Marokko og Algerie står frem med sine historier. De forteller om hvordan de har møtt Jesus og gjerne vil vitne om den Gud som har aksepterte og hjulpet dem.

– Programmene viser hvordan Gud kan beskytte, helbrede og gjenopprette skader og vonde ting som har skjedd i våre liv. Vår bønn er at programmene vil være et vindu inn til disse kvinnene, men også et vindu ut så de kan oppdage hvem Jesus er og hva han kan gjøre for dem som deres venn og frelser, sier Karima.

– Og faktisk så hører vi også fra menn som blir berørt av programmet. En slik respons kom helt uventet fra en mann i Mauritania.
Karima legger til at de også hører fra nordafrikanske kvinner i Europa. De sliter fremdeles med mange av de samme tingene som i hjemlandet og finner trøst og hjelp gjennom vitnesbyrdene og diskusjonene.

Overbevisende kjærlighet
Et av vitnesbyrdene i TV-serien forteller hvordan en trofast muslimsk kvinne kom til Jesus. Hun gjorde alle sine religiøse plikter og gjerne mer enn det som krevdes. Men hennes mann drakk mye og fikk sterke raserianfall når han var beruset. Da han kom til tro på Jesus ble han radikalt forandret. Kona ville ikke høre om hans nye tro, men ble stadig mer nysgjerrig over den store forandringen hun så hos mannen sin. En dag begynte hun å lese Bibelen hans bak ryggen hans. Dette pågikk over en tid inntil hun gav livet sitt til Jesus. I dag er ekteparet et vitne i samfunnet der de bor.

Sin egen historie
En av grunnene til at Karima brenner for evangeliet i Nord-Afrika er hennes egen historie, som vi har skrevet om tidligere. Hun var en ensom muslimsk kvinne som gikk rundt i gatene i London da hun fikk en invitasjon på undergrunnen i London til en kristen samling. Karima var desillusjonert og deprimert etter terroren hun hadde opplevd gjennom mange år i Algerie. Hun opplevde den kristne samlingen som fremmed, men var imponert over kjærligheten og vennskapet hun følte. Etter å ha lest i Bibelen, tok hun imot Jesus, giftet seg med en kristen mann og har vært involvert i fulltidstjeneste siden.

Til svar på hva som er den største overraskelsen hun selv har opplevd etter at hun ble en kristen, sier Karima:

– Den største overraskelsen var hvordan Gud klarte å forandre meg til det bedre og hva Han klarer å gjøre i meg og gjennom meg. Jeg hadde aldri trodd at jeg ville klare å tale foran en forsamling eller å snakke på TV. Gud måtte lege min frykt, min menneskefrykt og mitt dårlige selvbilde. Han har gjort mye i mitt liv. Og selvfølgelig er Han ikke ferdig med meg ennå, sier hun og ler.

– Det er det som driver meg. Kraften i et møte med Gud. Du vet aldri hvem Gud kaller. Det kunne være den neste Saulus. Vi vet aldri hva Gud kan gjøre i livet til den personen.

Vil du ha nyheter hjem i posten?

Dersom du ønsker å få våre nyheter hjem i posten har vi et gratis tilbud til deg. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut skjema nedenfor.

{chronoforms}magasiner{/chronoforms}



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter