Troens Bevis er 50 år

Denne våren er det 50 år siden misjonsorganisasjonen Troens Bevis Verdens Evangelisering ble startet. – Når jeg tenker på den ringe begynnelse som startet i vår lille stue, er det ikke annet enn å tro at det er et mirakel, sier Kari Edvardsen. Nå drømmer hun om å doble misjonsbudsjettet.

Kari Edvardsen har mange opplevelser bak seg i løpet av disse 50 årene:

Den første misjonsturen du og Aril Edvardsen tok til Israel var for 50 år siden. Hvordan var det å komme til Israel for første gang?

– Det var min første tur med fly, og alt var fremmed og nytt for meg. Jeg husker jeg ble veldig overrasket over at vi fikk mat på flyet. Vi måtte mellomlande i Wien. Det ble en overnatting der på grunn av forsinkelse, men jeg husker at Aril allerede da var veldig flink til å ordne opp, til tross for dårlig engelsk og han var lite reisevant da. Men vi kom oss fram og ble hentet av Mirjam og Moshe ben Smuel – hvor vi skulle bo den første uken. Den gang var jo Jerusalem delt i to, og vi bodde i den Israelske bydelen. Vi dro rundt med Mirjam og Moshe i forskjellige arabiske menigheter og hadde møter. Det var ikke mange jødiske kristne da, men vi møtte noen få, husker jeg. Grensen over til Jordan gikk midt i Jerusalem, og vi krysset over et sted som hette Mandelbaum-porten.

– Vi bodde i flere arabiske hjem da vi var i Jordan, og det var en ganske stor utfordring for en som ikke hadde vært mye utenfor Kvinesdal. Vi møtte mange av evangelistene som var underholdt av Troens Bevis. Vi var sammen på møter, og fikk oppleve at flere arabere ble frelst. På den tid var det veldig spenning mellom Israel og Jordan, og jeg følte meg litt utrygg og redd, husker jeg.

aril-kari-misjonsreise

Kari Edvardsen var som oftes med på hennes manns reiser.

Du er akkurat kommet hjem fra en ny reise til Israel. Hvordan har den turen vært?
– Denne påsken hadde jeg anledning til å være med Rune og Sølvi Edvardsen til Israel, sammen med Sølvis mor og min søster. Det var første gang de to var i Israel, så vi besøkte de mest kjente stedene fra Bibelen og så stedene hvor Jesus vandret rundt omkring og talte til folket og gjorde under. Men det mest spesielle er jo å være i Jesu grav. Der hadde vi en fin stund sammen. Rune er jo utrolig til å ta seg fram, så vi opplevde å se mye interessant de dagene vi var der!

Hvordan vil du beskrive utviklingen i Troens Bevis Verdens Evangelisering i løpet av disse 50 årene?
– Det er utrolig å tenke på at Troens Bevis Verdens Evangelisering er blitt 50 år. Når jeg tenker på den ringe begynnelse som startet i vår lille stue, er det ikke annet enn å tro at det er et mirakel! Men Aril fikk et kall fra Gud, og Gud har vært med og stadfestet det. Det samme skjer i dag i år 2015. Rune bærer kallet videre og Gud er fortsatt med og stadfester sitt Ord.

– Gjennom tidene har det vært en kamp mange ganger, og er det hver eneste dag. Takket være trofaste partnere så kan vi holde evangelistene i gang. Nå har vi jo over 1000 evangelister ute på feltene.

aril-jordklode

Aril Edvardsen og Howard Andersen med verden foran dem.

Hvor viktig var de innfødte evangelistene for Aril Edvardsen?
– Jeg tror nok de innfødte evangelistene var Aril sitt hjertebarn. Han levde for at evangelistene skulle være effektive. Når vi var ute på reiser hadde han bestandig predikantseminar for evangelistene og oppmuntret og lærte dem. Han hadde alltid stor respekt for forkynnere og ledere i andre land. Jeg husker en gang i India, vi møtte noen gamle ledere som hadde vært med og forkynt evangeliet i India i mange år. De satt på gulvet med sine bibler og Aril sa til meg: «Se, på de gamle apostlene, jeg føler meg så liten. Jeg tror jeg må gå frem til dem og bøye meg i støvet for disse trofaste brødre som har tjent Herren i alle slags situasjoner og i motgang – de har aldri gitt opp!

aril-trillebar

Det var en sterk dugnadsånd da Sarons Dal ble bygget. På bildet ser du Aril Edvardsen under byggingsperioden.

Hva er dine ønsker for framtiden?
– Vi har en drøm her i Sarons Dal, det er å doble vårt misjonsbudsjett som er 44 millioner kroner, så vi kan nå enda flere, avslutter Kari Edvardsen.

 {snippet gavepopup-dynamisk|Gi en jubileumsgave!|30000}

Gi en jubileumsgave ved å støtte de innfødte evangelistene som Troens Bevis har fordelt på 38 land. Det var dette som var Arils hjertebarn!

{snippet video|92300}



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter