Storbonden fra Jylland som byttet gården mot sjeler i Himmelen

Da Poul Thomsen på Jylland skjønte at han ikke kunne ta med sine 40 kyr til Himmelen, begynte han ett av Danmarks største misjons- og nødhjelpsarbeid.

Av Geir Ingar Egeland

Poul Thomsen tar imot oss hjemme på verandaen i den lille landsbyen Gatten. Her, en knapp times kjøretur sørvest for Ålborg, har han sammen med sin kone Elsie arrangert bibelcamp på sitt tidligere gårdsbruk i 27 år på rad. Sarons Slette kalles stedet han driver misjons- og nødhjelpsarbeid ut fra.
Og ja, de har mer enn navnelikhet til felles med Sarons Dal i Norge. Foruten å ha en betegnelse som kan se ut som den er tilpasset topografien i landet, har Sarons Slette i mange år hatt et nært samarbeid med verdensmisjonen i Kvinesdal.

Reiste til Norge
– Men navnet hentet jeg fra Apostlenes Gjerninger før jeg overhodet hadde hørt om Sarons Dal i Norge, presiserer Poul med et smil. For det var først i 1983 han ble kjent med arbeidet til Aril Edvardsen og Troens Bevis. – Jeg reiste til Norge sammen med en tidligere medarbeider i Sarons Dal. Hun viste meg rundt i det imponerende hovedkvarteret. Jeg ble helt satt ut av det jeg så. Her, i en bortgjemt dal i lille Norge gikk det ut et arbeid som er kjent over det meste av jorden. Vi gikk opp et fjell for å se det hele fra høyden, og jeg begynte å gråte. Fra dette øyeblikk ble jeg knyttet til Sarons Dal og det arbeidet som går ut derfra.

”Gi to millioner!”
Tre å senere leste Poul i Troens Bevis om store økonomiske problemer i virksomheten, og da året nærmet seg slutten manglet fremdeles to millioner kroner for å få driften i balanse. – Jeg brukte mye tid på bønn i en campingvogn her på gården. Plutselig hørte jeg en stemme som sa: ”Gi Aril de to millionene!” Jeg snudde meg rundt for å se hvem som snakket, men det var ingen der i vogna. Dette gjentok seg noen dager senere, og jeg skjønte det var Gud som talte. Jeg sa: ”Beklager, men du har fått feil nummer, Gud”. Jeg hadde akkurat vært gjennom en tvangsauksjon, og hadde overhodet ikke de pengene. Og Aril Edvardsen hadde jeg aldri snakket med personlig.

Inviterte Aril til Danmark
Men jeg reiste likevel til Norge for å treffe Aril Edvardsen personlig, og fortalte ham hva Gud hadde sagt til meg. Jeg inviterte ham ned til vår bibelcamp og sa at vi ville ta opp et offer til hans misjon der. Nå kom ikke alle pengene inn det første året, men dette ble starten på et fruktbart samarbeid, der vi gjennom årene har fått være med og høste inn sjeler til Guds Rike. Aril Edvardsen var fast innslag på bibelcampen i 21 år, og de to millionene har vi passert for lenge siden, sier Poul Thomsen ivrig.

Ble storbonde
For han er glødende opptatt av misjon og å hjelpe andre mennesker. Men at Poul Thomsen skulle bli en viktig kristenleder i Danmark er ingen selvfølge. Han vokste opp i trange kår på en gård utenfor Hjørring, og bestemte seg tidlig for å bli agronom. Han var flink i matematikk, men ordblindhet satte en stopper for studiene. I stedet kjøpte han gården i Gatten, og gjennom hardt arbeid bygde han opp et stort gårdsbruk. ”Den store farmer” ble han kalt i området, og hele livet dreide seg om driften.
Men livet ble snudd på hodet for Poul da han i 1981 fikk et radikalt møte med Jesus under et teltmøte i Ålborg. – Jeg hadde bevart min barnetro, men fra denne kvelden ble livet aldri det samme. Gleden ved min gårdsdrift hadde etter hvert blitt borte, men nå fikk jeg helt andre verdier i livet. Men jeg slet fremdeles med ordblindhet. Min kone Elsie hjalp meg med bibellesingen.

Helbredet fra ordblindhet
Året etterpå sa Gud til meg at jeg skulle reise til et møte i Ålborg, der skulle jeg bli helbredet. Jeg var lydig og reiste, og da jeg la meg ned på sengen den kvelden for å lese i Bibelen, var ordblindheten helt forsvunnet!
Etter hvert startet vi opp med bibelcampen, og vi bygde opp fasiliteter med møtesal og internat.
Poul brukte mye tid i bønn og bibelstudier i campingvognen sin, og lignelsen om talenter ble etter hvert alvorlig for den nordjyske bonden. – Jeg spurte meg selv ”Hvilke talenter har jeg?”
Jeg hadde jo mitt gårdsbruk, og sa til Gud: ”Herre, du betrodde meg 12 kyr, nå har jeg førti.”
Det var jo veldig bra! Men så følte jeg Jesus sa til meg ”Poul, når jeg kommer igjen, tror du jeg vil ha 40 kyr med til Himmelen?”

Startet med nødhjelp
Jeg skjønte at jeg ikke hadde brukt talentet mitt ordentlig før jeg hadde investert i sjelers frelse. Poul tok Gud på ordet og slaktet kuene sine, delte ut kjøttet til forskjellige institusjoner og forpaktet bort gårdsdriften. Så ble alt fokus satt inn på misjons- og hjelpearbeid. I løpet av de 15 årene som har gått siden har Sarons Slette sendt over 100 trailere med nødhjelp til Øst-Europa. De har også bidratt med hjelp til ofre etter jordskjelvkatastrofen i Iran og tsunamien i Indonesia. Alt kanalisert gjennom nasjonale menigheter.

Enkesamlinger
Spesielt ligger Ukraina sterkt i Pouls hjerte. – En morgen jeg stod på kjøkkenet, hørte jeg på radionyhetene om en fryktelig gruveulykke i en by som het Krasnodon. Da sa Gud til meg: ”Reis dit og fortell enkene at jeg er glad i dem” Jeg hadde aldri vært i dette området, og folk sa at jeg ikke måtte reise, det er et farlig område av landet. Men ved hjelp av den ukrainske konsulen kom jeg meg inn i området med 20 tonn nødhjelp, symaskiner, leker, tøy og bibler.
Vi fikk samlet 81 enker etter den fryktelige ulykken på en restaurant i byen. Jeg fortalte dem at Gud hadde sendt meg for å fortelle dem at Han elsket dem. Deretter spurte jeg dem om noen ville bli frelst. Alle utenom tre rakte opp hånden!
Dette ble starten på enkemisjonen, som vi kaller den.
Nå har vi et nettverk med samlinger for enker i Ukraina med nærmere ett tusen deltakere.
Poul understreker hvor viktig det er at hjelp og evangeliet går hånd i hånd.

– Hvis du kommer til et låst hus, trenger du en nøkkel. Materiell hjelp er en slik nøkkel, en døråpner for evangeliet.



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter