Overfylte kirker i Dakar etter kampanje

Det kommer nå inn rapporter om overfylte kirker i Dakar etter Aril Edvardsens aksjon i Senegal i slutten av mars.

– Jeg får stadig rapporter fra de nasjonale kirkelederne, og de opplever en begeistring i menighetene som de aldri har kjent til tidligere. Kirkene flyter over av folk som nå tror på Jesus, mens andre kommer for å få svar på spørsmål eller for å få forbønn for sykdom og utfrielse fra bånd og lenker. Pastorene i Dakar samles stadig til møter for å planlegge responsen til alle de nye menneskene og nye kontaktene som møtene skapte, skriver Dale van Steenis i en e-post til Rune Edvardsen.

I flere år har Dale van Steenis reist mange turer til Senegal og arbeidet ivrig for å fostre frem nasjonale evangeliske vitner. Han er leder for Leadership Strategies, Inc.  som har spesialisert seg på å trene opp nasjonale pastorer og evangelister i verdens minst evangeliserte land.

I 2004 traff Aril Edvardsen Dale van Steenis på en misjonskonferanse i staten New York. Aril hadde da lenge kjent dragelse til å holde møter i muslimlandet Senegal, og Dale van Steenis hadde kontaktene med den lille Evangeliske Allianse i landet. Like etter reiste Dale til Senegal sammen med Rune Edvardsen for å begynne planleggingen av Troens Bevis sin aksjon i Senegal 2006. Dale var ikke tilstede under selve aksjonen i mars, men han har fortløpende fått rapporter fra de nasjonale kristne om den store forandringen som har skjedd for de evangeliske menighetene i Dakar-området.

– I hele Senegal var det kanskje, og jeg understreker kanskje, 3000 frelste. Da er det virkelig et mirakel å samle slike mengder som dere gjorde til møtene i Dakar, med slike enorme skarer som mottok Kristus, skriver Dale.

– Jeg er sikker på at i løpet av noen korte år vil vi se veldige resultater av hva dere har gjort i Senegal. Vi tror at Senegal er porten til Afrikas vestlige Atlanterhavskyst, og at Guds herlighet vil åpenbares i disse landene.

Rune Edvardsen forteller han har også fått andre e-poster fra de evangeliske kirkelederne i Dakar der alle forteller om overfylte kirker og en ny respekt i landet for de evangeliske menighetene.

Til sammen ble det delt ut 10.000 brevkurs for oppfølging under kampanjen, og nå jobber 200 nasjonale evangelister oppsøkende overfor dem som skrev seg på kurset.



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter