Sammen for Norge i Stavanger

I helga startet Sammen for Norge-teamet fra Troens Bevis og Den Frie Evangeliske Forsamling (DFEF) enda et ungdomsarbeid i Evangeliehuset i Stavanger. En skulle tro at ”suksessen” vil ta slutt en plass, men også her kom det mange ungdommer, og flere tok imot Jesus!

Bilturen som endte med frelse
Hans Martin Skagestad er ualminnelig usikker på kveldens resultater. Han sitter i bilen på vei hjem fra en basketballkamp med ”lokalbefolkningen” og lurer på hvordan kvelden kommer til å bli. Hittil har Sammen for Norge holdt seg til mindre plasser hvor det er lettere å samle ungdom. I dag er målet å starte inntagelsen av Stavanger, Norges fjerde største by. Ungdomsarbeidet skal startes i Evangeliehuset. Menigheten ligger utrolig strategisk til. Det kryr av folk i det forstadslignende området, og lokalitetene er minst like bra. Potensialet er stort, men hittil har de ingen ungdommer å bygge på. De må starte fra bunnen og legge stein på stein.

 

Bønnen runger i bilen, mens han kjører på vei mot menighetslokalet. Plutselig dukker det opp en guttegjeng på fortauet. Hans Martin hugger i bremsene, spretter ut av bilen og går mest mulig naturlig hen til guttene. ”Dere kommer vel på konserten i kveld?” spør han, og etter noen flere ordvekslinger går de hver til sitt. Men de har avtalt å møtes på Evangeliehuset om noen timer. Trekkplasteret er gratis mat og beat boxing.

Møtte Jesus
Du har vel forstått det – det måtte jo komme: På slutten av møtet rekker  noen av disse guttene opp hånda og gir til kjenne at de vil ta imot Jesus. Sammen med flere andre går de mot oppfølgingsrommet. Her treffer de bl.a. på den nyansatte ungdompastoren Tor-Erik Henriksen og får den første enkle undervisningen om hva det vil si å tro på Jesus. Etterpå ber de sammen. Noen gutter ber for hverandre, og opplever at kameraten blir momentant helbredet fra nakkesmerter – 10 minutter etter å ha tatt imot Jesus. Undrenes tid er langt fra forbi!

Handler om Jesus
En kan kanskje lure på om suksesshistoriene skal ta slutt noen gang. Dette er det 13 ungdomsarbeidet Hans Martin Skagestad er med å starte opp, og folk fortsetter å ta imot Jesus overalt hvor han kommer. En skulle tro at han hadde noen hemmelighet, eller oppdaget en vidunderoppskrift, men forteller at det kun er av nåde. Opplegget er enkelt – uten masse lyd, stort sceneshow eller andre fancy virkemidler. Suksessen handler om Jesus, at han ønsker å frelse mennesker. ”Vi er bærere av Jesu vekkelse” forteller evangelisten. Han forventer at Jesus berører folk overalt hvor han går.

Nyansatt ungdomspastor og hjelp fra Karmøy
Troens Bevis ønsker å engasjere menigheter til å hjelpe menigheter i nærheten av seg. Slagordet ”Vårt land, vårt ansvar” begynner å bli mer enn bare ord. Denne gangen er det DFEF Klippen Vedavågen (Karmøy) som har gått inn sammen med Sammen for Norge for å hjelpe til med lovsangsteam og talere ca. én gang i måneden. ”Dette er utrolig bra” forteller nyansatt ungdomspastor Tor-Erik Henriksen. Han forteller at Evangeliehuset har gjort en storsatsning ved å ansette han som ungdomspastor, men at det hele blir mye lettere når han kan få hjelp utenfra. Nå skal han i gang med oppfølging og relasjonsbygging og kommer til å ha armene fulle. Hjelpen fra andre er derfor kjærkommen – i tillegg til Klippen Vedavågen har gruppa SNX sagt ja til å bli med på flere av høstens møter.

Vi ser at Sammen for Norge begynner å bli en realitet! Flere menigheter begynner å snuse på konseptet og ser at de og deres ungdommer kan bety en utrolig stor forskjell for menigheter og ungdom på andre plasser.



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter