Hjelper evangeliet om du bor i slummen?

Når en driver misjon er håpet at evangeliet gjør en gjennomgripelig forandring. Her er tre mennesker som bor slumområder eller under kummerlige kår. De er fremdeles fattige, men noe har forandret seg allikevel. La oss begynne i en leir for spedalske i Himalaya:


-Det er et privilegium og en ære å få tjene Herren sammen med dere i Troens Bevis. Vi er alltid takknemlige for støtten som vi får gjennom bønn. Det er som en åndelig startkabel, skriver lederen for New Life skolen vår i Himalaya.

-Denne måneden startet vi med stor entusiasme å evangelisere i en stor koloni for spedalske. Ungdomsgruppen vår er veldig interessert i å være med å dele evangeliet gjennom Introkurset, som vi får fra dere. Vi har en ukentlig dør til dør aksjon sammen med ungdommene, og denne måneden besøkte vi dem som er spesielt hjelpeløse. Folkene i denne kolonien består av de spedalske og barna deres.

Vi har nådd ut til 150 familier, inkludert 90 barn.

Vi tror at vi skal få plantet en stor menighet her etterhvert med nye troende som vil har fantastiske vitnesbyrd. Vi har også delt ut klær til barna og de eldre. Vi er overbevist om at vi sår inn i deres fremtid.

Shrodin (22) fra Lepra kolonien.

 

Shrodin er en av ungdommene i kolonien.
Han er frisk, men moren er spedalsk, så barna måtte følge henne:

«Jeg er Shrodin Muhammad (22) og kommer fra den spedalske kolonien, som ikke er noe annet enn et stort slumområde.

Jeg bor med min mor og en søster i et lite skur i slummen under kummerlige forhold. Jeg har alltid lurt på om det finnes en Gud som kan gi oss håp. Og om det finnes frelse etter døden. Men ingen kunne svare meg på det.

For ikke lenge siden møtte jeg noen evangelister som besøkte slummen vår. Jeg forstod ikke det de sa om Jesus, men jeg følte at de oppriktig brydde seg om oss. Derfor ble jeg stående å lytte, og de gav meg Introkurset Det Nye Liv.

Jeg ble veldig begeistret for det jeg fikk lese om Gud og Hans kjærlighet for oss.

Jeg har tatt imot troen på Jesus, og jeg har fått håp for min fremtid, noe jeg ikke hadde før. »

Suavis fra Burundi får nå både åndelig og praktisk hjelp av våre evangelister.

 

Suavis fra Burundi mistet håpet:
–Foreldrene mine hadde jobb og jeg og søsknene mine fikk gå på skolen. Men så kom krigen, og vi mistet alt. Broren min som var lærer ble skutt. Jeg giftet meg 17 år gammel i håp om at livet ville bli bedre.

Suavis fikk snart 5 barn, men livet var ikke lett.
-Mannen min begynte å drikke og ville ikke ha ansvaret for meg og barna. Så han kastet oss ut av hjemmet vårt. Noen naboer syntes synd på oss og bygde et skur der jeg og barna fikk bo, forteller hun.

Hun fikk seg etterhvert jobb ute på markene. Det betydde at barna ble overlatt til seg selv mesteparten av tiden.
-Jeg følte at alt var håpløst og jeg visste ikke hvor min redning skulle komme fra.

Men en dag fikk hun besøk av noen brevskole evangelister. De begynte å se til barna hver gang de var i landsbyen, og de spurte om de fikk be for dem. Det sa Suavis ja til, og etterhvert fikk hun også Introkurset Det Nye Liv.

-Etter å ha lest Introkurset bestemte jeg meg for å sette min lit Gud. Jeg tror at Han er allmektig og kan hjelpe med alle ting. Nå lærer evangelistene mine meg hvordan jeg kan starte mitt eget lille foretak. Vi har allerede fått det bedre, og jeg har kunnet flytte hjem til barna mine.

Det største underet for Mani er at de har nå fått en sønn.

 

Mani Praja fra grensa til Bhutan hadde mistet alle pengene og huset da han møtte en av våre evangelister
-Jeg hadde en fattig oppvekst, og fikk kun gjøre ferdig fjerde klasse.
Da begynte jeg å gjete dyr. Dag etter dag var alt det samme.

Etter at jeg giftet meg, mistet vi vårt første barn. Deretter mistet min kone fire ufødte barn. Da ble vi tatt med til en sjaman. De mente at Gud straffet oss. Vi ble tvunget til å ta opp lån for å betale sjamanen og for en seremoni som skulle rense huset vårt.

Etter seremonien sa sjamanen at huset hadde en dårlig atmosfære og at vi måtte flytte.

Så nå hadde vi gjeld og ikke noe sted å bo. Men en dag kom en fjern slektning på besøk. Da han hørte om alt vi hadde vært igjennom, spurte han om han fikk be for oss. Han fortalte oss også om Jesus.

Vi følte at vi hadde ingenting å tape, så vi ble med han til kirken. Etter 3-4 besøk tok vi imot Jesus som vår frelser.

Så skjedde det største mirakelet. Etter ett år fikk vi en sønn!

Min kone har også fått en jobb ved et statlig kontor, så vi klarer oss mye bedre. Nå føler vi at vi lever et velsignet liv i troen på Jesus.

 

Introkurset Det Nye Liv:
I 2018 var det totalt 232.389 mennesker som fullførte kurset.
Av dem var det 89.133 som oppgav at de ble frelst.
Det betyr:
– at daglig får NLS i snitt 636 nye elever.
– at daglig oppgir i snitt 238 NLS elever at de er frelst.
– at daglig oppgir i snitt 148 NLS elever at de tok imot Jesus etter å ha gjennomgått NLS Introkurset.

 

Rundt 1200 innfødte evangelister er i dag i fulltidstjeneste gjennom støtten til Troens Bevis partnere.
Ønsker du å støtte en innfødt evangelist, kan du klikke her. 

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter