Mange kom til tro når Chai fikk hjelp

I Vietnam – Glenn Tønnessen

Pastor Van Nguyen er en av de ivrige nasjonale misjonærene som støttes av Troens Bevis i Vietnam. Chai er nemlig ikke den eneste som har kommet til tro gjennom pastor Nguyen sitt gode arbeid.

– Før pandemien hadde jeg en kirke med 20 medlemmer. Gjennom pandemien fikk vi visdom og nåde til å hjelpe mennesker med livsnødvendigheter, bl.a mat og medisiner. Vi fikk også anledning til å be for mange, både troende og ikke-troende, og hjelpe dem på ulike måter, forteller den snaut 50 år gamle pastoren med stor innlevelse.

KIRKEVEKST: Pastor Nguyen har sett sin menighet bli mangedoblet i løpet av de siste par årene.

 

Tobarnsfaren har virkelig brukt pandemien til å nå ut og vise Guds kjærlighet og omsorg og kirken er nå mangedoblet.

– Vi har sett over 100 personer komme til tro det siste året. Både under og etter pandemien har det vært stor nød i Vietnam og landet stengte helt ned. Mange ble enda mer fattigere enn de var før pandemien, og derfor leier vi rom og seng til noen av de mest vanskeligstilte for at de ikke skal måtte bo på gaten.

Tilbake til 35-årige Chai. Han hadde prøvd det meste, men da pastor Nguyen ba for hans intense ryggsmerter skjedde miraklet.

– Chai’s liv ble forvandlet både fysisk og åndelig. Hele landsbyen, hvor de aller fleste er buddhister, hørte om dette og 10 personer kom umiddelbart til tro på Jesus da de så og hørte hva som hadde skjedd med Chai. Også hans far, fortsetter pastor Nguyen ivrig.

Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor Nguyen ser mange mennesker komme til tro.

– Vi har fått god kontakt med familier som har store behov. Mange barn som har problemer kommer til våre samlinger, også en del foreldreløse barn. Gjennom barna når vi samtidig ut til foreldrene.

Pastor Nguyen hjelper barn og ser mange komme til tro.

 

Flere av barnas foreldre har kommet til tro når de ser de gode gjerningene som pastor Nguyen og hans team utretter.

– Gjennom Den Hellige Ånds virke i våre liv ser vi mange komme til tro gjennom dette arbeidet. Vi ser også mange komme til når vi ber for syke og når vi drar på husbesøk, avslutter den  brennende pastoren.

KOMMER TIL TRO: Mange foreldre og besteforeldre nås gjennom barna.

 

Pastor Van Nguyen, som selv kom til tro på Jesus og forlot buddhismen i 1992, har sett en stor vekst i kirken både under og etter koronapandemien, en pandemi som etter hvert også traff Vietnam på en dypt inngripende måte. Chai og hans far er to av eksemplene på de mange nye troende som den nasjonale misjonæren har fått være med å høste inn i Mekong Delta- området, dette enorme elveområdet i sørvestdelen av Vietnam.

Kilde:  Troens Bevis bladet mars, 2023

 Bli inspirert og få et gratis abonnement på Troens Bevis bladet.

Du kan være med å støtte misjon og gi mennesker nytt håp for sine liv

 



 

Gi en gave til misjonsarbeidet!

Se siste nyheter